CLIL na zajęciach angielskiego.

Metoda CLIL

CLIL (Content and Language Integrated Learning) to metoda nauczania, która w skrócie polega na jednoczesnym nauczaniu danego przedmiotu (np. biologii) oraz języka obcego. Dzięki temu uczniowie równocześnie uczą się języka oraz przyswajają wiedzę z innych przedmiotów. Jedną z zalet metody CLIL jest to, iż uczniowie zdobywają bardzo bogaty zasób słownictwa z zakresu wiedzy ogólnej, jak i tej dotyczącej konkretnych tematów i zagadnień. Metodę można stosować zarówno pracując z uczniami mniej lub bardziej zaawansowanymi.

W trakcie jednych z moich zajęć, uczniowie klasy drugiej mieli możliwość m.in poznania nowego słownictwa z języka angielskiego jak i zdobycia wiedzy z zakresu przyrody.

W pierwszej kolejności na tablicy interaktywnej zostały przedstawione im różne zwierzęta. Zadanie było bardzo proste i polegało na ich poprawnym nazwaniu. W drugiej kolejności poprosiłem uczniów, aby odpowiedzieli, czy wszystkie zwierzęta sa takie same. Zgodnie odpowiedzieli, że nie. Zasugerowałem, że część z nich potrafi latać, a część nie. Niektóre mają sierść (hair), inne łuski (scales), a jeszcze inne pióra (feathers).

Wiedząc, że uczniowie są świadomi, że istnieją różne grupy zwierząt w tym przypadku były to ssaki (mammals), gady (reptiles) ptaki (birds), owady (insects), to w kolejnej części mogliśmy omówić charakterystyczne cechy danej grupy. Następnie zadaniem uczniów było przyporządkowanie po jednej z nich do każdej grupy.

Na koniec w ramach utrwalenia uczniowie pracowali nad małym projektem, a ich zadaniem było przyporządkowanie zwierząt do jednej z czterech grup rodzinnych. Następnie moi podopieczni opisywali oraz odpowiadali na pytania dotyczące konkretnych cech danej grupy.

Praca wre 🙂
Zaangażowanie to podstawa w trakcie zajęć
Oto nasze prace 🙂

To tylko niwielki fragment bloku zajęć zawierający elementy metody CLIL, która ma niewątpliwie wiele zalet, niemniej jednak nauczyciele prowadzący zajęcia tą metodą muszą być dobrze przygotowani. Oprócz znajomości angielskiego muszą być kompetentni w dziedzinie, z której przekazują wiedzę.

Dobrego dnia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *