Hidden Pictures uczą i bawią
O przyswajaniu nowego słownictwa już trochę pisałem podkreślając, że może to być bardzo żmudne zajęcie. Dokładnie rok temu, prosto ze Stanów Zjednoczonych otrzymałem książkę, która jest świetnym narzędziem do wzbogacania słownictwa i nie tylko. Mam na myśli Hidden Pictures – co to takiego? Jak je wykorzystywać? Czemu dzieci je kochają, a nauczyciele chwalą?
Nauka poprzez zabawę odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się języków, szczególnie jeśli chodzi o najmłodsze dzieci. Powodów jest wiele, ale tym najważniejszym jest fakt, iż przyswajanie wiedzy następuje w sposób nieświadomy. Warto dodać, że nie zawsze uczymy się bazując na tekście. Hidden Pictures to taka magiczna książka, która uczy i bawi oraz pokazuje, że nauka może wiązać się z czymś przyjemnym.

Hidden Pictures zawierają obrazki, w których sprytnie poukrywane są różne przedmioty. Głównym zadaniem jest wyszukanie poszczególnych obiektów. To tyle i aż tyle. Dydaktycy podkreślają, iż rozwiązywanie tych łamigłówek wpływa na poprawę koncentracji dziecka, zwiększa wiarę w siebie, rozwija wyobrażenie o figurach wyłaniających się z tła oraz ich zależności pod względem rozmiarów.

Nazwałem Hidden Pictures książką magiczną, a to dlatego, że można ją wykorzystać do wielu różnych ćwiczeń. Jestem pewny, że nie wymienię ich wszystkich, ale podam tylko kilka przykładów.
- Zachęcamy dzieci, aby popatrzyły na nasz główny rysunek (np.wyświetlony na projektorze) i prosimy ich o opisanie tego, co widzą na przedstawionym obrazku. W zależności od tego z jak zaawansowaną grupą uczniów pracujemy, możemy podpowiadać oraz zadawać pytania w formie. Can you see (obiekt)? Is there …? etc. Utrwalamy słownictwo, uczymy się nowego, ćwiczymy wymowę oraz prowokujemy dzieci do krótkiej konwersacji.
- Możemy przejść do bardziej szczegółowych opisów danych fragmentów na zdjęciu.
- Poznajemy słownictwo, które przedstawione jest wokół głównego obrazka. Nie musimy używać języka polskiego, gdyż są małe obrazki przedstawiające poszczególne obiekty.
- Rywalizacja między uczniami, kto pierwszy znajdzie, zakreśli oraz powtórzy znalezione obiekty.
- Możemy podpowiadać w odszukaniu pewnych obiektów i wykorzystać zabawę: I spy with my little eye…., dzięki której zaangażujemy dzieci do uważnego słuchania.
- Dzieci próbują zapamiętać wszystkie nazwy wszystkich obiektów. Dajemy im trochę czasu, a my zapisujemy wyrazy na tablicy. Prosimy dzieci, żeby zamknęły oczy. Zamazujemy jedno słowo. Uczniowie otwierają oczy i próbują zgadnąć jakiego słowa brakuje na tablicy.
Napisałem, że dzieci kochają Hidden Pictures, ale zapomniałem, że dorośli też. Dodam jeszcze, że słownictwo zawarte w tych łamigłówkach nie jest dedykowane tylko dla początkujących, ale również bardziej zaawansowanych uczniów.
⇓⇓⇓⇓⇓ ŁAMIGŁÓWKA ⇓⇓⇓⇓⇓
Spróbujcie sami znaleźć te obiekty
Have a great day!