Hidden Pictures – językowe łamigłówki

Hidden Pictures uczą i bawią

 

O przyswajaniu nowego słownictwa już trochę pisałem podkreślając, że może to być bardzo żmudne zajęcie. Dokładnie rok temu, prosto ze Stanów Zjednoczonych otrzymałem książkę, która jest świetnym narzędziem do wzbogacania słownictwa i nie tylko. Mam na myśli Hidden Pictures – co to takiego? Jak je wykorzystywać? Czemu dzieci je kochają, a nauczyciele chwalą?

Nauka poprzez zabawę odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się języków, szczególnie jeśli chodzi o najmłodsze dzieci. Powodów jest wiele, ale tym najważniejszym jest fakt, iż przyswajanie wiedzy następuje w sposób nieświadomy. Warto dodać, że nie zawsze uczymy się bazując na tekście. Hidden Pictures to taka magiczna książka, która uczy i bawi oraz pokazuje, że nauka może wiązać się z czymś przyjemnym.

 

Hidden Pictures
Hidden Pictures

 

Hidden Pictures zawierają obrazki, w których sprytnie poukrywane są różne przedmioty. Głównym zadaniem jest wyszukanie poszczególnych obiektów. To tyle i aż tyle. Dydaktycy podkreślają, iż rozwiązywanie tych łamigłówek wpływa na poprawę koncentracji dziecka, zwiększa wiarę w siebie, rozwija wyobrażenie o figurach wyłaniających się z tła oraz ich zależności pod względem rozmiarów.

Hidden Pictures
Językowe łamigłówki

Nazwałem Hidden Pictures książką magiczną, a to dlatego, że można ją wykorzystać do wielu różnych ćwiczeń. Jestem pewny, że nie wymienię ich wszystkich, ale podam tylko kilka przykładów.

  1. Zachęcamy dzieci, aby popatrzyły na nasz główny rysunek (np.wyświetlony na projektorze) i prosimy ich o opisanie tego, co widzą na przedstawionym obrazku. W zależności od tego z jak zaawansowaną grupą uczniów pracujemy, możemy podpowiadać oraz zadawać pytania w formie. Can you see (obiekt)? Is there …? etc. Utrwalamy słownictwo, uczymy się nowego, ćwiczymy wymowę oraz prowokujemy dzieci do krótkiej konwersacji.
  2. Możemy przejść do bardziej szczegółowych opisów danych fragmentów na zdjęciu.
  3. Poznajemy słownictwo, które przedstawione jest wokół głównego obrazka. Nie musimy używać języka polskiego, gdyż są małe obrazki przedstawiające poszczególne obiekty.
  4. Rywalizacja między uczniami, kto pierwszy znajdzie, zakreśli oraz powtórzy znalezione obiekty.
  5. Możemy podpowiadać w odszukaniu pewnych obiektów i wykorzystać zabawę: I spy with my little eye…., dzięki której zaangażujemy dzieci do uważnego słuchania.
  6. Dzieci próbują zapamiętać wszystkie nazwy wszystkich obiektów. Dajemy im trochę czasu, a my zapisujemy wyrazy na tablicy. Prosimy dzieci, żeby zamknęły oczy. Zamazujemy jedno słowo. Uczniowie otwierają oczy i próbują zgadnąć jakiego słowa brakuje na tablicy.

 

Napisałem, że dzieci kochają Hidden Pictures, ale zapomniałem, że dorośli też. Dodam jeszcze, że słownictwo zawarte w tych łamigłówkach nie jest dedykowane tylko dla początkujących, ale również bardziej zaawansowanych uczniów.

⇓⇓⇓⇓⇓   ŁAMIGŁÓWKA    ⇓⇓⇓⇓⇓

Spróbujcie sami znaleźć te obiekty

Have a great day!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *